Forum www.pedagogikazima.fora.pl Strona Główna www.pedagogikazima.fora.pl
forum wydziału Pedagogiki WSPiA w Poznaniu
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

FILOZOFIA NOTATKI 15.11.2008

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikazima.fora.pl Strona Główna -> Wybrane zagadnienia z filozofii
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Brzskwinka1206




Dołączył: 05 Kwi 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Obrzycko

PostWysłany: Wto 18:04, 25 Lis 2008    Temat postu: FILOZOFIA NOTATKI 15.11.2008

FILOZOFIA wykład 15.11.2008 r.

II. Historyczne ujęcie pozytywizmu.
- Twórca August Comte , który podważa heglizm,pozytywizm wyrasta jako odwet na heglizm.
- Pozytywizm niechęć do spekulacji.
- Comte : wychodzi ze skrajnego empiryzmu, nauka musi się opierać na doświadczeniu, przedmiot nie może być przedmiotem doznania.
- Spekulacja :
3 stadia rozwoju myśli:
a) etap teologiczny – rozważa świadomość teologiczną. Odwołuje się do czegoś nadzmysłowego. Nauka podporządkowana regułą.
b) Etap spekulatywny – twierdzenie nieuzasadnione.
c) Etap pozytywny – nauka ma charakter empiryczny, stanowi indukcyjne uogólnienie obserwacji. Nauka ma opisywać fakty.
- Comte podważa naukowość ( odrzuca teorię poznania – przenosi z epistemologii na metodologię – mamy rozpoznawać a nie wyjaśniać, odrzuca imię logiki – logika nie ma wartości poznawczych, odrzuca psychologię – nie można być podmiotem i przedmiotem zarazem.
Filozofia to meta - nauka – dokonuje syntezy nauk. Bazuje na nauce. Filozofia bez nauki to metafizyka, spekulacja. Filozofia ma klasyfikować nauki. Dokonywać porządku.
- Comte wyróżnia dwa kryteria klasyfikacji nauk:
a) Nauki powinny być klasyfikowane według malejącej ogólności
b) Wzrastający stopień złożonośći ( szczegółowość i precyzja = metoda Kartezjusza )
- Comte wyróżnia nauki:
a) abstrakcyjne – wysoki stopień ogólności, niski stopień złożoności
b) konkretne – niski stopień ogólności i wysoki stopień złożoności
- Comte – „ Społeczeństwo to organizm „ – „ Emanacja struktur organicznych człowieka”

Spencer Herbert.
- „System Filozofii Syntetycznej „ – obejmował 10 lat
- ewolucjonizm.
- Filozofia ma syntetyzować wiedzę według asygmatów nauk przyrodniczych
ZASADY PRAWA MYŚLENIA:
- prawo poruszania się po linii najmniejszego oporu.
- Prawo redustrydukcji materii energii ( im mniej wiedzy tym więcej przestrzeni do myślenia )
UNIWERSALNA TEORIA POSTĘPU:
- Postęp – czyli kumulacja wiedzy i jakościowa zmiana, dokonuje się zgodnie z zasadą przechodzenia od jednorodności do różnorodności oraz przechodzenia do stanu związania luźnego do stanu związania ścisłego.
Te zasady należy postrzegać metafizycznie.
Analogia – przechodzenie od szczegółu do ogółu.
Etyka – kryteria powinności dobra i zła, uczy nas zrozumienia.

UTYLITAZRYM. – J.S. MILL
J. BEUTHAM.
- Beutham – stwarza system logiki
UTYLITARYZM – indukcja – historia nauki – kumuluje w sobie wszystkie nauki. Prawo obejmuje wszystkie wypadki, które obejmuje od szczegółu do ogółu. Nie obejmuje prawd przyszłych.

MILLOWSKIE POJĘCIA :
- radykalny empiryzm „ w każdym badaniu wychodzimy od czystego doświadczenia, bez przesłanek teoretycznych. „
KANONY MILLA INDUKCJI :
- Kanon zgodności :

ABC - abc - następniki
ABD - abd - następniki
ADC - acd - następniki natomiast ADC,ABC,ABD – to poprzedniki

P -> q
schemat wnioskowania : A stale poprzedza a, A jest przyczyna a, pod warunkiem, że układ poprzednika jest zgodny pod względem A , a układy następnika są zgodne pod względem a.
- Kanon różnicy :

ABC - abc
BC - bc
A stale poprzedza a

- Kanon zgodności i różnicy :

ABC - abc
ABD - abd
ADC - adc
ABC - abc
BC - bc
A stale poprzedza a

- Kanon zmian towarzyszących :

ABC - abc
A1BC – a1bc a1 – modyfikujące

A stale poprzedza a

- Kanon reszty :
BA - ba
B - b
B stale poprzedza b

Millowskie pojęcie indukcji : - Kanony są nie konkluzywne ( nie dają nam podstaw do wyrokowania przyszłości )

Eksperymentalizm: - przyczyna – warunek dostateczny skutków
Problem – większa liczba przyczyn
Utylitaryzm – pozycja społeczna , sprzeciwia się powinności. Przeciwstawia warunek.

III. POZYTYWIZM

Empiriokrytycyzm.
R. Avenarius 1843 – 1896 – “ Krytyka czystego doświadczenia”
E. Mach

- podstawą nauki jest doświadczenie
- procesy poznaniowe podlegają na przywróceniu równowagi, pomiędzy centralnym systemem nerwowym a otoczeniem.

REZONANS WEWNETRZNY:
- sformułował szereg witalny:
a) zakłócenie równowagi w sytuacji dysonansu
b) próba przywrócenia równowagi
c) odzyskanie równowagi
Proces poznawczy dokonuje się wedle zasady ekonomii myślenia.

Odrzuca dualizm.
Główne zadanie filozofii – wkładanie z zewnątrz w wewnątrz. Ja i przedmiot to składniki doświadczenia, a nie elementy przeciwstawne.

E.MACH
- Monistyczna konstrukcja świata
„ Świat jest złożony z różnych części a podmiot jest jedną z nich.”

Mach utożsamia to co fizyczne z tym, co psychiczne. Świat jest wiązka subiektywnych wrażeń. Następuje zmiana myślenia.



V. NEOPOZYTYWIZM. ( koło wiedeńskie )

R.CARNAP
O. NEURATH - TWORZĄ MANIFEST NEOPOZYTYWISTYCZNY
M. SCHLICK.

Empiryzm logiczny – podstawą jest empiryzm.
Teoria poznania ma ustąpić miejsca netrologii. Wiedza ma mieć charakter empiryczny. Odrzucenie metafizyki.
1. Sprawdzalność – dotychczas w filozofii za wspólną nazwę uważano metafizykę, psychologię i logikę
METAFIZYKA.
Metafizycznymi są te twierdzenia, które pretendują do roli twierdzeń reprezentujących wiedzę o czynnościach poza doświadczeniem. Aby systemy metafizyczne mogły być sprawdzalne muszą uwolnić swe stwierdzenia od empiryczności. Metafizyka jest formą ekspresji. Podlega dwom podstawowym funkcją języka :
- ekspresywna – stan emocjonalny, wyrażający dyspozycje, przez co, zdania nie są logiczne.
- Asertywna – zdania, które głoszą, że jest tak i tak , orzekają o czymś. Metafizyka musi zostać odrzucona
- Psychologia powinna być wyłączona z dziedziny filozofii, ponieważ twierdzenia w psychologii należą do nauk empirycznych. W przeciwieństwie popadamy w psychologizm. Są to dziedziny nie przystawalne, ponieważ psychologia bada rzeczywiste procesy myślowe. Zatem psychologia to analiza logiczna jeżyka nauki. Język, to system symboli, wyrażający fakt empiryczny. Sposób uporządkowania symboli to składnia logiczna.

II. Rodzaje reguł .:
- oznaczają zależności.
Dwa rodzaje weryfikacji logicznej :
a) logiczna, bada zgodność z logicznymi zasadami budowania zdań
b) empirycznej weryfikacji, technika dokonywania eksperymentów. Empiryczna sprawdzalność i logiczna poprawność budowy zdań gwarantuje jego znaczenie.


VI.
TEMAT
ANALITZCYNA FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA

PS. TO musicie od kogoś inne wziąć, bo ja się spieszyłam na pociąg i tego już nie mam! Confused Confused


ZAGADNIENIA NA EGZAMIN: Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation

1.Platon
2.EMPIRYZM
3.POZYTYWIZM
4.ANALITYCZNA FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA
5.POJĘCIA DO WYJAŚNIENIA.

Przypominam, że egzamin jest 13.12.2008. Dla jednej grupy zaczyna się o 8.30, a dla drugiej o 9.30. Exclamation

POWODZENIA KOCHANI. Smile Smile Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
karoolcia




Dołączył: 07 Kwi 2008
Posty: 206
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań/ Łódź/ Puszczykowo

PostWysłany: Śro 10:54, 26 Lis 2008    Temat postu:

Wielkie dzięki za notatki Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pedagogikazima.fora.pl Strona Główna -> Wybrane zagadnienia z filozofii Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin